Skalibrowany sprzętowo wyświetlacz 4k jest skierowany do profesjonalistów z branży poligraficznej, fotograficznej i filmowej. Jednak za prawie 5000 euro kosztuje trzy razy więcej niż podobnie dobrze wyposażone modele konkurencji. Patrzymy na ekran „za OSD”, aby zobaczyć, co może uczynić ekran tak cennym.

Eizo jest prawdopodobnie dostawcą premium w dziedzinie konstrukcji monitorów, a seria CG reprezentuje w swoim asortymencie "Klasę S". Urządzenia budują to, co jest technicznie wykonalne i ekonomicznie jeszcze w połowie rozsądne. 31,1-calowy CG381-4k jest bez wątpienia wizytówką Eizo w swoim repertuarze. Został zaprojektowany dla entuzjastów koloru w dziedzinie fotografii, druku i filmu, którzy chcą niczego innego, jak najlepszej możliwej reprodukcji kolorów na monitorze komputera. Panel szerokogamutowy może obsługiwać praktycznie wszystkie popularne przestrzenie kolorów dla fotografii (sRGB, AdobeRGB), drukowania (ECI-RGB 2.0, ISOcoated v2), a także filmów, wideo, telewizji i nadawania (Rec. 709, EBU, SMPTE-C , DCI). Próbuje nawet symulować przestrzeń kolorów Rec. 2020, która jest istotna dla UHD i 4k, w ramach swoich możliwości.

Skalowalny sprzętowo ekran 4K to klasa sama w sobie

Cena: 4899 € (OVP), 4330 € (ulica)

Ocena: 1,1 bardzo dobra

+ Bardzo duża przestrzeń barw, bardzo precyzyjna kalibracja

- wolne czasy przełączania

Alternatywa: NEC SpectraView Reference 322UHD

www.eizo.de

Umeblowanie

W ekranie pracuje 31,1 (79 cm) calowy panel IPS o rozdzielczości 4096 x 2160 pikseli (149 dpi). Oprócz standardowych funkcji ekranu, które można kalibrować sprzętowo - wewnętrznej regulacji jasności monitora, punktu bieli i krzywej wartości tonów, CG318-4k jest wyposażony w cyfrowy korektor jednorodności (DUE), który powinien zapewnić doskonałą luminancję dystrybucja i korekcja dryfu kolorów przez cały dzień roboczy. Czujnik kalibracyjny (Eizo Swing) wbudowany w ramę monitora umożliwia samokalibrację urządzenia - bez żadnych działań ze strony użytkownika. Szczególnie dokładne gradacje kolorów są możliwe dzięki 10-bitowemu przetwarzaniu kolorów (zarówno przez DisplayPort, jak i HDMI). Jednak wizytówką listy wyposażenia jest prawdopodobnie 16-bitowa tablica przeglądowa 3D (LUT). Dzięki 16 bitom sygnały obrazu są szczególnie precyzyjnie rozdzielone, a trójwymiarowe tablice LUT umożliwiają wyświetlanie praktycznie każdego możliwego do wyobrażenia odcienia koloru. Profile LUT można również importować z programów do korekcji kolorów, które symulują na przykład bardzo specjalny wygląd filmu.

Apple Thunderbolt Display w teście

Dzięki panelowi IPS wyświetlacz ma bardzo stabilne kąty widzenia (178° H/V) i wygląda równie solidnie i stabilnie dzięki mocnej ramie. Można go obracać, przechylać i regulować na wysokość, a także obracać pionowo w trybie pionowym. Dzięki matowej powierzchni spełnia również profesjonalne wymagania. Wszelkie źródła światła na plecach użytkownika są słabo odbijane. CG318-4k komunikuje się z komputerem przez DisplayPort (1.2) lub HDMI (2.) oraz koncentrator USB 3.0. Profesjonalny wygląd dopełnia pięcioletnia gwarancja obejmująca serwis na miejscu i osłonę prywatności. Cena katalogowa to 4899 euro; ceny uliczne zaczynają się od 4330 euro. Jeśli rozejrzysz się po półce u konkurencji, znajdziesz podobnie wyposażone urządzenia (Samsung U32D970, LG 31MU97Z-B) za mniej niż 1500 euro. Co więc mogło skłonić Eizo do zaoferowania CG318-4k w tak pewnej cenie? Czy tablice przeglądowe są ostatecznie „pozłacane”?

USB 3.0 kontra Thunderbolt w teście porównawczym

test

Monitor jest dostarczany z oprogramowaniem kalibracyjnym ColorNavigator 6 (aktualna wersja 6.4.11.6). Dzięki oprogramowaniu można dowolnie regulować praktycznie wszystkie parametry monitora, jasność, punkt bieli, punkt czerni i krzywą tonalną. Ponadto do monitora można załadować różne profile. CG318-4k symuluje następnie żądane urządzenie lub roboczą przestrzeń kolorów. Eizo Swing jest już na pokładzie jako urządzenie pomiarowe. Akceptowane są również czujniki pomiarowe innych producentów, takie jak i1 Pro firmy Xrite. Oprogramowanie jest teraz dostępne również w języku niemieckim, ale nadal może kalibrować tylko monitory Eizo.

Eizo ColorNavigator 6 (Zdjęcie 1 z 23)

01_Neues_Kalibrationsziel.jpg Nowy cel kalibracji

Kalibracja podzielona jest na logiczne poszczególne kroki. Po wybraniu luminancji i punktu bieli następuje regulacja punktu czerni i krzywej tonalnej. Po wybraniu czujnika pomiarowego rozpoczyna się kalibracja. Użytkownik otrzymuje następnie rodzaj protokołu pomiarowego o faktycznie osiągniętych parametrach i odchyleniu od wartości docelowych. Niestety w aplikacji nie można zmienić nazwy profilu ręcznie. Otrzymuje od aplikacji tylko kolejny numerycznie identyfikator. Może to być mylące, jeśli masz wiele profili.

Wyniki testów

Najpierw testujemy CG318-4k w stanie nieskalibrowanym z obecnym UDACT 2.4 i i1 Pro firmy X-rite. Istnieje wiele wstępnych ustawień obrazu, które są oparte na znanych roboczych przestrzeniach kolorów dla fotografii, druku i filmu. Ponadto istnieją dwie lokalizacje pamięci dla własnych celów kalibracji. Najpierw niech Digital Unity Equalizer pokaże muskuły. Powinien zapewniać możliwie równomierny rozkład jasności i czystości koloru. W związku z tym mierzymy ustawienie AdobeRGB natychmiast po włączeniu, ponownie po 30 minutach, a następnie co godzinę, siedem razy z rzędu. Różnice w jasności wynoszą średnio 2 procent, maksymalnie 8 procent. Wahania wynoszą tylko 1 punkt procentowy, co jest na najwyższym poziomie. Podobnie wygląda kwestia czystości koloru. Dryf kolorów na całym ekranie — w ciągu całego dnia roboczego — wynosi średnio 1 DeltaC i maksymalnie tylko 1 DeltaC.

CG318-4k dla fotografów

Dla fotografów CG318-4k oferuje działające przestrzenie kolorów AdobeRGB i sRGB. Nawet w stanie nieskalibrowanym osiąga przyzwoitą wartość w obu presetach, ale nie może jeszcze w pełni wykorzystać swoich zalet. To głównie biały punkt omija 3,4 DeltaE (AdobeRGB) lub 2,4 DeltaE (sRGB). Po kalibracji do AdobeRGB ujawniają się wartości wewnętrzne. Temperatura barwowa 6478K odbiega od celu (6500K) tylko o 0,4 DeltaE. Czarny punkt jest również wyjątkowo dobry przy 0,2 cd/m2. Podczas pomiaru poziomów szarości do gry wkracza 16-bitowa tablica 3D LUT. Dryf kolorów wynoszący maksymalnie 0,47 DeltaC na całej powierzchni monitora jest doskonały. Ponieważ monitor jest skalibrowany sprzętowo, podczas kalibracji nie traci żadnych wartości tonalnych. CG318-4k może w pełni wyświetlać robocze przestrzenie kolorów AdobeRGB i sRGB.

CG318-4k do miękkiego proofingu

Każdy, kto chce wykorzystać swój ekran do soft proofingu, oszczędzając w ten sposób czas i pieniądze na druk próbny i standardowe kasetony świetlne, jest adresowany przez Eizo z odpowiednim znakiem jakości Fogra. Ekran jest zatem zgodny ze standardami ISO 12646. Kalibrujemy ekran do odpowiednich wartości wzorcowych (5800 K, L *), a nasza przydatność do miękkiego proofingu jest bardzo wyraźnie potwierdzona. Przy 5764 K punkt bieli odbiega od wartości docelowej tylko o 0,5 DeltaE, a pozostałe wartości docelowe dla punktu czerni, balansu szarości, jakości profilu i miękkiego proofingu są również spełnione w dość wąskich tolerancjach. Czy to wada, jeśli przestrzeń kolorów ISO Coated v2, która jest istotna dla druku offsetowego, jest pokryta tylko w 99 procentach? Nie.

Film i telewizja

Wielkie zalety CG318-4k i różnice w stosunku do konkurencji są szczególnie widoczne w aplikacjach wideo. Z jednej strony ma pięć presetów obrazu z działającą przestrzenią kolorów dla filmowców: EBU (PAL, SD, Rec. 601), Rec. 709 (PAL, HD, HDTV), SMPTE-C (broadcasting, dawniej NTSC), DCI (cyfrowe Kino) i Rec. 2020 (UHD, 4k). Te przestrzenie kolorów można łatwo emulować za pomocą oprogramowania ColorNavigator. Wyjątkiem jest Rec. 2020, którego zakres kolorów wynosi około 133 procent NTSC, który monitor – i żaden inny ekran w tej chwili – nie jest w stanie wyświetlić, oprócz punktu bieli i krzywej tonalnej.

Z drugiej strony CG318-4k ma również możliwość odtwarzania rozdzielczości ekranu nie tylko przy 60 Hz. Może również odtwarzać z częstotliwością 24 Hz przez HDMI 2160p i odtwarzać 1080p z częstotliwością 60 Hz, 50 Hz, 30 Hz, 25 Hz i 24 Hz. Może nawet odtwarzać formaty z przeplotem, takie jak 1080i przy 60 Hz i 50 Hz, co czyni go doskonałym monitorem podglądu dla producentów wideo. Podłączyliśmy go do Blackmagic Design Intensity Pro 4k i byliśmy w stanie ocenić klipy z krytyczną liczbą klatek poniżej 60 Hz bez zwykłego pompowania.

10-bitowe przetwarzanie kolorów

Od pewnego czasu, pod pewnymi warunkami, wyświetlacze są w stanie wyświetlić 1 miliard kolorów zamiast zwykłych 16,7 miliona kolorów, czyli 30 bitów zamiast 24 bitów głębi kolorów. Wyświetlacz z 10 bitami na kanał koloru umożliwia wyświetlanie kolorów ze znacznie łagodniejszymi gradientami. Aby jednak to zadziałało, cały łańcuch wyświetlaczy musi być zaprojektowany dla 10 bitów (i UHD), począwszy od systemu operacyjnego, poprzez aplikację, aż po kartę graficzną, jej sterownik, monitor i kabel. Jeśli ma działać również przez kartę podglądu, to nie tylko przez DisplayPort, ale także przez HDMI. W przypadku modelu CG318-4k możemy powiedzieć, że jego gradienty kolorów są płynne, zarówno przez DisplayPort, jak i HDMI, na komputerze PC i Mac (tylko Mac Pro (testowane)).

OS X El Capitan obsługuje 10-bitowe renderowanie kolorów

Różne

Więc wszystko jest w słońcu? Nie. Czas reakcji ciekłych kryształów przy zmianie przepuszczalności światła z czarnego na biały iz powrotem jest technologicznie niezbyt dobry dla paneli IPS. Wyświetlacze z panelami TN znacznie lepiej radzą sobie w tej dyscyplinie. Ale z 27,7 ms (15,9 ms wzrost, 11,8 ms spadek) jest na dość niskim poziomie dla CG318-4k, nawet dla panelu IPS. Ponieważ jednak ten parametr dotyczy tylko graczy, nie przywiązujemy do niego dużej wagi. Podobnie jest z poborem prądu. W tej klasie urządzeń ma to w zasadzie drugorzędne znaczenie. Można jednak zauważyć, że CG318-4k zużywa 6,7 ​​wata w stanie bezczynności i 6,6 wata, gdy jest wyłączony. Przy jasności 150 cd/m2 pobór mocy wynosi 60 watów, a przy 100 procentowej mocy świetlnej 89,9 watów. CG318-4k można również całkowicie wyłączyć za pomocą oddzielnego włącznika / wyłącznika z tyłu ekranu.

Wniosek

CG318-4k nie pozostawia nic do życzenia — ani dla profesjonalistów zajmujących się fotografią, drukiem, ani wideo. Może być ergonomicznie dopasowany, może symulować wszystkie istotne robocze przestrzenie kolorów bez widocznych fałszerstw, a nawet przekonuje w specjalnych zastosowaniach, na przykład jako monitor podglądu dla producentów wideo. Jeśli na każdym biurku nie ma CG318-4k, prawdopodobnie ma to związek z ceną prawie 5000 euro. Każdy, kto zagaduje krytyków kolorów nektarem i ambrozją w Olympusie na temat gamy, dryfu kolorów i zdolności soft proofingu, a także rozpoznaje gołym okiem różnice w kolorach 2 DeltaE, znajdzie narzędzie swojego wyboru w CG318-4k. Użytkownicy, którzy uznają, że jeden czekoladnik, a drugi jest zbyt intelektualny, mogą znaleźć piękne córki innych producentów za 1500 euro.

Leave a Comment